Wat kost elektrisch rijden?

Elektrische auto’s zijn inmiddels al jarenlang te vinden op de weg. Zo heb je veel verschillende plug-in hybrides, maar ook veel volledige elektrische auto’s. De vraag wat de kosten van elektrisch rijden nou precies zijn, komt echter nog redelijk vaak voorbij. Zeker wanneer mensen de keuze willen gaan maken voor elektrisch rijden, willen zij een duidelijk beeld hebben van de kosten van elektrisch rijden. Om een duidelijk beeld te geven, hebben wij de kosten van elektrisch rijden voor u op een rijtje gezet.

Is een elektrische auto duurder in aanschaf?

Laten we beginnen met de aanschaf van een elektrische auto. Over het algemeen is de aanschaf van een elektrische auto duurder dan de aanschaf van een vergelijkbaar model dat op benzine of diesel loopt. Dit heeft voornamelijk te maken met de ontwikkeling van de accu’s in elektrische auto’s. Elektrische auto’s zijn inmiddels al langer op de markt zijn en de grootste stap in de ontwikkeling van accu’s is gemaakt. Hierdoor kunnen merken een betere kwaliteit van de auto’s en accu’s garanderen, wat zorgt voor een toenemend vertrouwen in elektrische auto’s. Doordat de kwaliteit van elektrische auto’s, en voornamelijk de accu’s, toegenomen is en daarmee het vertrouwen gegroeid is, zien we de prijzen van elektrische auto’s steeds lager worden. Dit komt mede doordat vele regeringen elektrisch rijden toejuichen en dat merken het toegankelijker maken voor consumenten.

Over het algemeen is de aanschaf van een elektrische auto nog steeds hoger dan een vergelijkbaar model dat op benzine loopt. De voorspelling is echter dat de nieuwwaarde (aanschafwaarde) van elektrische auto’s gaat blijven dalen en dat de restwaarde hoog blijft of zelfs gaat stijgen. Een hoge restwaarde van een elektrische auto is een groot voordeel, hiermee wordt ook rekening gehouden tijdens de aanschaf.

Is een elektrische auto voordeliger in gebruik?

Naast de aanschafprijs zijn er natuurlijk ook variabele kosten bij elektrisch rijden. De variabele kosten van elektrisch rijden zijn op te delen is twee: het opladen van een elektrische auto ten opzichte van het tanken van een normale brandstof auto en de onderhoudskosten. Om hier een duidelijk beeld over te geven behandelen wij beide punten.

  • Laadkosten versus benzinekosten

Er zit een duidelijk verschil tussen de laadkosten van een elektrische auto en de benzine- of dieselkosten van een brandstof auto. Zo kost het laden van een elektrische auto over het algemeen 3,5 cent per kilometer, terwijl de benzinekosten van een brandstof auto over het algemeen rond de 11 cent per kilometer ligt. Dit is een verschil van bijna 8 cent per kilometer. Hierdoor wordt het rijden van een elektrische auto voor zowel de zakelijke rijder als de particuliere rijder zeer voordelig. U moet wel rekening houden dat wanneer u elektrisch gaat rijden u waarschijnlijk een laadpaal voor thuis moet aanschaffen. De kosten die een laadpaal voor thuis met zich meebrengt, zijn echter relatief laag.

  • Onderhoudskosten

Naast de laadkosten moet u rekening houden met de onderhoudskosten. Maar ook wanneer er gekeken wordt naar de onderhoudskosten eindigt de elektrische auto bovenaan. Dit heeft voornamelijk te maken dat een elektrische auto minder bewegende delen heeft en daardoor minder slijtage heeft. Bovendien geven veel fabrikanten een bepaalde garantie op het accupakket van de elektrische auto’s die ze fabriceren, wat zorgen over onverwachtse vervangingskosten hiervan, ook kan wegnemen.

Wanneer er gekeken wordt naar de variabele kosten van elektrisch rijden ten opzichte van een brandstof auto is het duidelijk te zien dat de variabele kosten van elektrisch rijden aanzienlijk lager liggen.

Wat is mijn fiscale voordeel?

Een bijkomend voordeel van elektrisch rijden is dat er enkele fiscale voordelen aan zitten. De Rijksoverheid stimuleert namelijk elektrisch rijden en wil hierbij particulieren en bedrijven helpen. Omdat elektrisch rijden schoner en zuiniger is dan rijden op benzine of diesel betaalt u tot 2020 geen aanschafbelasting (BPM). U hoeft geen aanschafbelasting te betalen wanneer u kiest voor een volledig elektrische auto. Wanneer u kiest voor een plug-in hybride auto moet u wel BPM betalen. Echter ligt dit lager dan bij een brandstof auto.

Bij een plug-in hybride auto ligt de hoogte van de BPM aan de CO2-uitstoot van de auto. Naast het fiscaal voordeel dat u geen BPM hoeft te betalen bij aanschaf van een volledig elektrische auto, hoeft u in 2019 ook geen motorrijtuigenbelasting (MRB) te betalen. Ook hierbij geldt dat plug-in hybride auto’s wel moeten betalen, echter profiteer je bij een plug-in hybride auto wel van een half tarief. Op onze pagina subsidie voor elektrisch rijden vindt u meer informatie over het fiscaal voordeel wat u krijgt bij elektrisch rijden.

Wat is de toekomst van elektrisch rijden?

Op dit moment zit er geen groot verschil tussen de totale kosten van elektrisch rijden ten opzichte van rijden op benzine of diesel. Dit heeft te maken met de hogere aanschafwaarde in combinatie met de lagere gebruikskosten. We zien echter in de laatste jaren wel een verandering. Zo worden er betere accu’s ontwikkeld en krijgen autohandelaren meer vertrouwen in de elektrische auto’s waardoor de aanschafwaarde in de toekomst zal dalen. Daarnaast zijn veel regeringen en gemeenten bezig met het uitbreiden van voorzieningen voor elektrisch rijden. Dit heeft te maken met de toename van elektrische auto’s op de weg. Zo worden er steeds meer oplaadpunten op openbare plekken geïnstalleerd waardoor het makkelijker wordt om een elektrische auto op te laden.

Is elektrisch rijden goedkoper?

Ondanks dat er vele facetten zitten aan elektrisch rijden, die resulteren in verschillen wat betreft aanschaf- en variabele kosten met brandstof auto’s, zijn wij toch overtuigd van het financiële voordeel dat elektrisch rijden kan bieden. Zeker als je veel op de weg te vinden bent, zijn de laadkosten bij elektrisch rijden zeer aantrekkelijk ten opzichte van benzinekosten. Daarnaast zijn er tegenwoordig ook allerlei betaalbare elektrische auto’s op de markt waarmee de aanschafprijs bij elektrisch rijden ook nog enigszins beperkt kan worden. Bekijk eventueel ons overzicht met tien goedkoopste elektrische auto’s om een idee te krijgen van het aanbod elektrische auto’s met een relatief klein prijskaartje.

Uit de eerdere vergelijking tussen laadkosten en benzinekosten, bleek al dat over het algemeen elektrisch rijden goedkoper is op dit punt. Toch kunt u hier ook nog een beetje op inspelen, om elektrisch rijden zo goedkoop mogelijk te houden. Zo betaalt u meer per kWh bij snelladen aan een publiek snellaadpunt, dan wanneer u uw elektrische auto thuis laadt. Bij gebruik van uw laadpaal thuis of via een mobiele thuislader betaalt u uiteraard alleen voor de stroom, en niet ook nog voor het gebruik van de dure publieke (snel)laadpaal. Daarnaast blijft de overheid elektrisch rijden de komende jaren aanmoedigen in de vorm van (bijna) volledige vrijstelling van wegenbelasting. Voor volledig elektrische auto’s hoeft tot en met 2024 geen wegenbelasting te worden betaald, in 2025 ontvangen eigenaren van volledig elektrische auto’s 75% korting en pas in 2026 wordt de wegenbelasting gelijk aan die van andersoortige auto’s. Dit is wellicht een handig puntje om mee te nemen in uw overweging, wanneer u zich afvraagt of elektrisch rijden goedkoper is als u op het punt staat om uw oude benzineauto in te wisselen voor een volledig elektrisch model.

Een andere recente ontwikkeling die elektrisch rijden goedkoper kan maken, is de nieuwe subsidie die sinds de zomer van 2020 kan worden aangevraagd, wanneer een nieuwe of gebruikte elektrische auto wordt aangeschaft. Voor een nieuwe elektrische auto kan 4.000 euro worden ontvangen, bij een gebruikte elektrische auto is dit bedrag 2.000 euro. Er bestaan wel een aantal voorwaarden waaraan moet worden voldaan voordat de subsidie wordt toegekend. Zo moet het onder andere om een volledig elektrische auto gaan die door een particuliere partij wordt gekocht, en zijn er ook eisen rondom de actieradius en aanschafprijs van de elektrische auto waarvoor subsidie wordt aangevraagd. Overigens dient er wel budget voor de subsidie voor dat jaar over te zijn, wat voor 2021 voor nieuwe elektrische auto’s helaas niet zo is. De regeling geldt in 2022 ook nog, al is het subsidiebedrag voor nieuwe elektrische auto’s dan ietsjes lager (3.700 euro).