Hoe werkt een elektrische auto?

Door de Tesla’s en alle andere automerken komt er een einde aan de traditionele vorm van een auto rijdend krijgen. U ging naar de benzinepomp, gooide er brandstof in en u kon weer een tijd vooruit met uw vierwieler. Met de opkomst van elektrische auto’s is er een nieuwe manier van auto rijden bijgekomen, maar hoe werkt een elektrische auto nu precies? Wij leggen het u graag uit.  

Wat zijn de verschillen tussen een elektrische auto en een ‘normale’ auto?

Als u een elektrische wagen en een brandstofwagen naast elkaar zet, ziet u op het oog weinig verschil. Bij een elektrisch voertuig ontbreekt een uitlaat dat is het voornaamste wat u in eerste instantie ziet. Daarnaast is de tankdop bij volledig elektrische auto’s ook iets anders dan bij brandstofauto’s, doordat er een stekker ingeplugd moet.

Binnenin de verschillende types auto zijn er wel een aantal duidelijke verschillen. Zo heeft een elektrische auto geen versnellingsbak, maar een batterij. Waar een brandstofwagen zijn energie uit de tank haalt, komt die bij een elektrische wagen uit een oplaadbare batterij. Deze batterij vindt u vaak onder in de elektrische wagen of in de achterbak.

Hoe rijdt een elektrische auto op energie?

Als u uw elektrische wagen wilt starten, wordt de stroom vanuit de batterijen naar de elektromotor doorgestuurd. Dit wordt gedaan door de omzetter. De elektromotor zet de elektrische energie dan weer om naar mechanische energie, wat ervoor zorgt dat de wielen van een elektrische auto gaan draaien.

Hoe werkt de batterij van een elektrische auto?

De energie van een elektrische auto komt dus uit de batterij. Om het in perspectief te plaatsen; een Tesla heeft ongeveer de capaciteit van 7.000 batterijen zoals in uw afstandsbediening. Deze batterijen worden dan in een batterijpack samengevoegd, wat optimale omzetting tot energie voor uw elektrische auto oplevert. Ook moet dit ervoor zorgen dat de batterijen van de auto langer meegaan.

Kenmerkend aan batterijen is dat ze natuurlijk leeg kunnen raken. Hoewel de batterijen van de elektrische auto’s de afgelopen jaren al sterk zijn verbeterd, dient u uw auto nog wel met grote regelmaat op te laden. Wat de precieze actieradius is van iedere elektrische auto, is afhankelijk van het merk en het model.  

Hoe laadt een elektrische auto op?

Een elektrische auto laadt u op door hem ‘aan de stekker’ oftewel laadkabel te leggen. Het volledig opladen van een auto duurt zo’n 6 tot 10 uur, wat u doet op momenten dat u de auto niet nodig heeft, ’s nachts of overdag als u thuis bent. Wel is er onderscheid te maken tussen een ‘gewone’ lader en snelladers. Snelladers, die bijvoorbeeld vaak langs drukke wegen staan, kunnen er binnen een halfuur voor zorgen dat uw auto al tot tachtig procent opgeladen is.

Als u een lader thuis wil neerzetten, heeft u wel enkele extra’s nodig. Zo behoort u een laadpas te hebben en dient u een laadpaal aan te vragen bij de officiële instanties. U kan er ook voor kiezen om een openbare laadpaal te gebruiken, maar daarbij loopt u het risico dat deze bezet is en u dus uit moet wijken naar een andere paal.

De meest interessante optie is dan ook het eigenhandig aanschaffen van een laadpaal. Deze kunt u makkelijk thuis laten installeren. Door te kiezen voor een laadpaal thuis of op uw werk heeft u geen gedoe meer met losse kabels en stopcontacten en hoeft u niet meer te hopen dat een openbare paal vrij is. Bij Laadkabelwinkel hebben wij een uitgebreid assortiment van laadpalen voor privégebruik.

Voordelen elektrische ten opzichte van brandstofauto

  • Een elektrische auto heeft geen versnellingsbak;
  • De auto maakt minder geluid;
  • Een elektrische auto is zeer onderhoudsvriendelijk;
  • Een elektrische auto gaat over het algemeen langer mee;
  • Bij elke snelheid levert een elektrische auto hetzelfde rendement, wat ervoor zorgt dat deze minder geluid maakt;

Conclusie

Een elektrische auto lijkt misschien een heel complex geheel, maar in feite valt dat reuze mee. Er kleven zelfs veel voordelen aan een elektrische auto en haar omzetting van energie. Zo is die qua onderhoud veel gebruiksvriendelijker dan een gewone brandstofauto, en scheelt het ook heel wat geluid en vieze handen.