Wat kost elektrisch rijden?

Elektrische auto’s zijn inmiddels al jarenlang te vinden op de weg. Zo heb je veel verschillende plug-in hybrides, maar ook veel volledige elektrische auto’s. Echter komt de vraag wat de kosten van elektrisch rijden nou precies zijn nog redelijk vaak voorbij. Zeker wanneer mensen de keuze willen gaan maken voor elektrisch rijden willen zij een duidelijk beeld hebben van de kosten van elektrisch rijden. Om een duidelijk beeld te geven hebben wij de kosten van elektrisch rijden voor u op een rijtje gezet.

Duurder in aanschaf

Laten we beginnen met de aanschaf van een elektrische auto. Over het algemeen is de aanschaf van een elektrische auto duurder dan de aanschaf van een vergelijkbaar model dat op benzine of diesel loopt. Dit heeft voornamelijk te maken met de ontwikkeling van de accu’s in elektrische auto’s. Elektrische auto’s zijn inmiddels al langer op de markt zijn en de grootste stap in de ontwikkeling van accu’s is gemaakt. Hierdoor kunnen merken een betere kwaliteit van de auto’s en accu’s garanderen, wat zorgt voor een toenemend vertrouwen in elektrische auto’s. Doordat de kwaliteit van elektrische auto’s, en voornamelijk de accu’s, toegenomen is en daarmee het vertrouwen gegroeid is, zien we de prijzen van elektrische auto’s steeds lager worden. Dit komt mede doordat vele regeringen elektrisch rijden toejuichen en dat merken het toegankelijker maken voor consumenten. Over het algemeen is de aanschaf van een elektrische auto nog steeds hoger dan een vergelijkbaar model dat op benzine loopt. Echter is de voorspelling dat de nieuwwaarde (aanschafwaarde) van elektrische auto’s gaat blijven dalen en dat de restwaarde hoog blijft of zelfs gaat stijgen. Een hoge restwaarde van een elektrische auto is een groot voordeel, hiermee wordt ook rekening gehouden tijdens de aanschaf.

Voordeliger in gebruik

Naast de aanschafprijs zijn er natuurlijk ook variabele kosten bij elektrisch rijden. De variabele kosten van elektrisch rijden zijn op te delen is twee: het opladen van een elektrische auto ten opzichte van het tanken van een normale brandstof auto en de onderhoudskosten. Om hier een duidelijk beeld over te geven behandelen wij beide punten.

  • Laadkosten versus benzinekosten

Er zit een duidelijk verschil tussen de laadkosten van een elektrische auto en de benzine of diesel kosten van een brandstof auto. Zo kost het laden van een elektrische auto over het algemeen 3,5 cent per kilometer, terwijl de benzine kosten van een brandstof auto over het algemeen rond de 11 cent per kilometer ligt. Dit is een verschil van bijna 8 cent per kilometer. Hierdoor wordt het rijden van een elektrische auto voor zowel de zakelijke rijder als de particuliere rijder zeer voordelig. U moet wel rekening houden dat wanneer u elektrisch gaat rijden u waarschijnlijk een laadpaal voor thuis moet aanschaffen. Echter liggen hiervoor de kosten relatief laag.

  • Onderhoudskosten

Naast de laadkosten moet u rekening houden met de onderhoudskosten. Maar ook wanneer er gekeken wordt naar de onderhoudskosten eindigt de elektrische auto bovenaan. Dit heeft voornamelijk te maken dat een elektrische auto minder bewegende delen heeft en daardoor minder slijtage heeft.

Wanneer er gekeken wordt naar de variabele kosten van elektrisch rijden ten opzichte van een brandstof auto is het duidelijk te zien dat de variabele kosten van elektrisch rijden aanzienlijk lager liggen.

Fiscaal voordeel

Een bijkomend voordeel van elektrisch rijden is dat er sommige fiscale voordelen aan zitten. De Rijksoverheid stimuleert namelijk elektrisch rijden en wil hierbij particulieren en bedrijven helpen. Omdat elektrisch rijden schoner en zuiniger is dan rijden op benzine of diesel betaald u tot 2020 geen aanschafbelasting(BPM). U hoeft geen aanschafbelasting te betalen wanneer u kiest voor een volledig elektrische auto. Wanneer u kiest voor een plug-in hybride auto moet u wel BPM betalen. Echter ligt dit lager dan bij een brandstof auto. Bij een plug-in hybride auto ligt de hoogte van de BOM aan de CO2-uitstoot van de auto. Naast het fiscaal voordeel dat u geen BPM hoeft te betalen bij aanschaf van een volledig elektrische auto hoeft u in 2019 ook geen motorrijtuigenbelasting (MRB) te betalen. Ook hierbij geldt dat plug-in hybride auto’s wel moeten betalen, echter profiteer je bij een plug-in hybride auto wel van een half tarief. Op onze pagina subsidie voor elektrisch rijden vindt u meer informatie over het fiscaal voordeel wat u krijgt bij elektrisch rijden.

De toekomst van elektrisch rijden

Op dit moment zit er geen groot verschil tussen de totale kosten van elektrisch rijden ten opzichte van rijden op benzine of diesel. Dit heeft te maken met de hogere aanschafwaarde in combinatie met de lagere gebruikskosten. Echter zien we in de laatste jaren wel een verandering. Zo worden er betere accu’s ontwikkeld en krijgen autohandelaren meer vertrouwen in de elektrische auto’s waardoor de aanschafwaarde in de toekomst zal dalen. Daarnaast zijn veel regeringen en gemeenten bezig met het uitbreiden van voorzieningen voor elektrisch rijden. Dit heeft te maken met de toename van elektrische auto’s op de weg. Zo worden er steeds meer oplaadpunten op openbare plekken geïnstalleerd waardoor het makkelijker wordt om een elektrische auto op te laden.